Yapay Zeka

Yapay zeka öğrencilerin ödev alışkanlığını değiştiriyor.
 
Teknoloji trendleri her geçen gün değişmeye devam ediyor. Sıklaşan yapay zeka kullanımı öğrencilerin birçok alışkanlığının yanı sıra ödev yapma süreçlerini dahi etkiliyor. Bu değişimde yapay zeka, özellikle de ChatGPT gibi dil modelleri, önemli bir rol oynuyor. Öğrencilerin ödev yapma alışkanlıklarındaki değişimi anlamanın çok önemli olduğunu vurgulayan Ay Koleji öğretmeni Şerif Çetin “Öğretmenlerin bu değişimi çok iyi anlayarak, yeni stratejiler geliştirmesi gerekiyor” dedi.
Ödev yapmanın amacı, öğrencilerin okulda öğrendikleri yeni bilgiyi pekiştirerek kalıcı hale getirmeleri.
Edinilen bilgi üstünde düşünülmesi, araştırma yapılması, kısa notlar tutulması kişinin yaratıcılığı için , yeni fikirler geliştirebilmesi için çok önemli. 
Beynimiz yeni karşılaştığı bilgiyi önce kısa süreli belege kaydediyor. Ek çalışma yapılmadığında kısa süreli bellekte olan bilgi unutuluyor. 
Oysa edinilen yeni bilgiyi belirli aralıklarla tekrar ederek, ilgili konuda çeşitli kaynaklardan araştırma yapılıp analiz-sentez seviyesinde öğrenip pekiştirilerek uzun süreli bellege depolanması sağlanmalı.
Uzun süreli beleğe depolanan tüm bilgiler uzun süre unutulmuyor. İhtiyaç duyulduğunda kişi depolanan bilgiyi geri çağıtıp kullanabiliyor. 
Ödev yapmanın temel amaçlarından birisi bu.

Teknolojinin yeni devrimi olarak nitelendirilen yapay zeka endüstrisi, dünyadaki birçok sektör gibi eğitim alanını da değiştiriyor. Artık birçok öğrenci, ödev yaparken yapay zeka araçlarına başvurmaya başladı. Yapay zeka araçlarının eğitimde doğru kullanımı büyük fırsatlar sunuyor olsa da, bu araçlar her zaman doğru bilgi aktaramadığı gibi, öğrencileri yanlış tutumlara da itiyor. Bu nedenle, kimi okulda ödevlerde el yazısına dönülmesi planlanırken, kimi okulda ise sınavların sözlü yapılması planlanıyor.
“Öğretmenler sadece bilgi kaynağı değil, yönlendirici ve kaynağa ulaştıran kişi olarak rolünü güçlendirmeli”
Ödev yapma alışkanlıklarını öğretmenlerin iyi analiz etmesi gerektiğini belirten Ay Koleji öğretmenlerinden Şerif Çetin "Teknolojinin hızla evrim geçirdiği günümüzde, öğrencilerimizin ödev yapma alışkanlıklarındaki köklü değişimleri yakından takip etmek gerekiyor. Özellikle ChatGPT gibi yapay zeka tabanlı dil modelleri, öğrencilere bilgiye hızlı erişim ve etkileşimli öğrenme imkanları sunuyor. Ancak bu avantajlar, öğrencilerin araştırma ve öğrenme becerilerini geliştirmek yerine, kolay ve hızlı çözümlere yönendirerek günü kurtarma eğilimlerine neden oluyor. Bu durum, öğrencilerin özgün düşünme kapasitelerini ve derinlemesine analiz yeteneklerini olumsuz etkileyebiliyor.  Dolayısıyla öğretmenlerin, öğrencilerin farklı öğrenme stillerine ve ihtiyaçlarına uygun olarak ödevler tasarlaması büyük bir önem taşıyor. Öğrenciler, ChatGPT ve diğer yapay zeka algoritmalarını nerede ve nasıl, ne kadar kullanmış olduklarının bilgisini öğretmenle paylaşmalı, öğretmen yönlendirmeleri bu doğrultuda yapılmalı. Bu kapsamda öğretmenler de ödev verme şekillerini değiştirmeli. Yapay zekayla birlikte artık öğrenme süreçlerinde öğretmen-öğrenci birlikte daha koordineli çalışmak ve birbirlerini tanımak durumunda. Bu nedenle öğretmenler, sadece bilgi kaynağı değil yönlendirici ve kaynağa ulaştıran kişi olarak rolünü güçlendirmeli. "Öğrenci öğretmeni ile birlikte ChatGPT'yi ya da benzeri yapay zeka ürünlerini kullanarak birlikte üretmeyi öğrenmeliler.” diye konuştu.